س- امامت به چه معنی است و اعتقاد به آن چه ضرورتی دارد ؟
در قرآن کریم امامت به معنی عام و خاص آمده است و نشان می دهد که امامت هم مثل اصل دین ،امری فطری و همگانی و ضرورت جامعه بشری است .
الف – امامت عام
در این معنی رهبران غیر الهی هم ،امام هستند و امتی دارند و راهی و هدفی و تنها فرقی که با انبیاء الهی و امامان حق دارند جهت و رویکرد آنان است .
الإسراء : 71 یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ …
هود : 17 أَ فَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتابُ مُوسى إِماماً وَ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَکُ فی مِرْیَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ …
یکی از وقایع قیامت خواندن و باز خواست از ناس با امام هر گروه است و هیچ کس از این امر نمی تواند استثنا ءشود ، چون یا خودش جلودار است یا پیرو دیگری است و در راه خود می رود
ب- امامت خاص حق
در این معنی امامت منحصر به رسولان واولیاءالهی است و دیگررهبران در مقابل آن و طاغوت هستند و تعبیر ائمه الکفر و ائمه یدعون الی النار را به کار برده است .
البقرة : 124 وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ
بیان این آیه شریفه نشان می دهد که امامت حق ،به غیر معصوم نمی رسد و قرار دادن آن تنها از سوی الله است
الأنبیاء : 73 وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إیتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدینَ.
ائمه حق انجام خیرات ،ازجمله اقامه صلات و ایتاء زکات و عبودیت الله سرلوحه کارشان است .
السجدة : 24 وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ
هادیان به امر الله در بالاترین حد یقین قرار دارند "معصوم اند"
القصص : 5 وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ
یس : 12 إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتى وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ
ج- امامت خاص غیر حق
التوبة : 12 وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ
القصص : 41 وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ لا یُنْصَرُونَ
پس امامت برای هر جامعه امری ضروری است و ائمه حق و ائمه باطل در هر حال پیروانی دارند ودر قیامت هر گروهی با امام خود محشور می شود .
نکته : برای ائمه حق در آیات شریفه ، هدایت به کار رفته و برای دیگران ، دعوت ؛ که نکته قابل بررسی و توجه است .